Droning 2024

DJI Drones, C0-1-2-3 κλάσεις και A1-2-3 περιβάλλοντα.

Πρακτικά τα πρόσφατα και μελλοντικά μοντέλα της DJI (Για consumer και filmmaking. Δεν βάζω τα industrial στην συζήτηση ακόμα) από εδώ και πέρα θα έχουν τον εξής διαχωρισμό: 

C0 (Α1) – Mini
C1 (A1) – Air
C2 (A2) – Mavic
C3 (A3) – Inspire 

Εφόσον οι κατηγορίες C0 και C1 πετούν σε Α1 περιβάλλον, η επιλογή μεταξύ Mini και Air θα κρίνεται στο αν βγάλεις Α1/Α3 δίπλωμα (λίγο διάβασμα και 50-60€ το πολύ έξοδο σε δίδακτρα και παράβολα.) ή αν θα ανεχτείς το κλείδωμα των 120m ύψους (που έτσι κι αλλιώς είναι το νόμιμο όριο). Άρα θες απλό δίπλωμα χωρίς κλείδωμα 120m για Air, ή καθόλου δίπλωμα με κλείδωμα 120m για mini. Φυσικά βγάζω το κόστος των drones εκτός, στην επιλογή.

Για σοβαρούς χειριστές που έχουν απαιτήσεις και ενδεχόμενο κέρδος από τη δραστηριότητα τους, τα Mavic με C2 κλάση και Α2 δίπλωμα, είναι ίσως η λογικότερη επιλογή. 

Τα επόμενα Air, έχοντας πλέον ταβάνι τα 899g στη C1 κλάση, θεωρώ πως θα γίνουν πιο «τούμπανα», πλησιάζοντας τα Mavic της σημερινής γενιάς. Το air3 είναι στα 720g. Έχουν περιθώριο 179g να τους μεγαλώσουν κάμερα, σκάφος και μπαταρία. Υπεραρκετό περιθώριο ώστε να δούμε μεγάλη βελτίωση. 

Τα επόμενα Mavic, έχοντας περάσει στη C2 κλάση, έχουν πολύ μεγάλο περιθώριο να μεγαλώσουν (έως 4kg). Δεν θα γίνουν τόσο βαριά, αλλά από τα 960g που είναι τώρα, άνετα θα έβλεπα ένα Mavic 4 στα 1,5kg με μεγαλύτερες κάμερες, σκάφος και μπαταρία, χωρίς να παιδεύονται οι σχεδιαστές να τα χωρέσουν όλα σε πολύ μικρό βάρος έως 900g, όπως στο πρώτο Mavic 3. Θα δούμε μεγάλο άλμα πιστεύω.  

Κλάσεις: 

C0

  • Πετάει σε Α1/Α3 περιβάλλοντα. 
  • Αφορά τα κάτω των 250g (όπως τα Mini).
  • Δεν απαιτείται δίπλωμα.
  • Έχουν κλειδωμένο όριο ύψους 120m από το σημείο απογείωσης. Για ΟΛΑ, το ΝΟΜΙΜΟ ύψος από το έδαφος είναι μέχρι 120m έτσι κι αλλιώς.

Legacy <250g

  • Πετάει σε Α1/Α3 περιβάλλοντα. 
  • Αφορά τα παλιότερα drones κάτω των 250g που δεν έχουν πάρει πιστοποίηση C0.
  • Δεν απαιτείται δίπλωμα (Απαιτείται Α1/Α3 – Edit Admin))
  • ΔΕΝ έχουν κλειδωμένο όριο ύψους 120m, αλλά στα 500m όπως τα περισσότερα. Εξακολουθεί για ΟΛΑ, το ΝΟΜΙΜΟ ύψος από το έδαφος να είναι μέχρι 120m. 

C1

  • Πετάει σε Α1/Α3 περιβάλλοντα. 
  • Αφορά τα drones που έχουν βάρος από 250g έως 899g, όπως τα air3 (σύντομα και air2s) και Mavic 3 (όχι pro). 
  • Χρειάζεται δίπλωμα Α1/Α3. 
  • ΔΕΝ έχουν κλειδωμένο όριο ύψους 120m, αλλά στα 500m όπως τα περισσότερα (στα Mavic 3 το όριο κλειδώνει στα 1000m σε ακτίνα 80km από αεροδρόμιο). Εξακολουθεί για ΟΛΑ, το ΝΟΜΙΜΟ ύψος από το έδαφος να είναι μέχρι 120m. 

C2

  • Πετάει σε Α2 (με Α2 δίπλωμα) και Α3. 
  • Αφορά τα drones με βάρος από 900g μέχρι 4kg, όπως τα Mavic 3 Pro. 
  • Χρειάζεται δίπλωμα Α1/Α3 για πτήση σε Α3 και δίπλωμα Α2 για πτήση σε Α2. 
  • ΔΕΝ έχουν κλειδωμένο όριο ύψους 120m, αλλά στα 500m όπως τα περισσότερα (το όριο κλειδώνει στα 1000m σε ακτίνα 80km από αεροδρόμιο). Εξακολουθεί για ΟΛΑ, το ΝΟΜΙΜΟ ύψος από το έδαφος να είναι μέχρι 120m. 

C3

  • Πετάει μόνο σε Α3.
  • Αφορά τα drones με βάρος από 4kg και πάνω, όπως το inspire3. 
  • Χρειάζεται δίπλωμα Α1/Α3. 
  • ΔΕΝ έχουν κλειδωμένο όριο ύψους 120m, αλλά στα 500m όπως τα περισσότερα. Εξακολουθεί για ΟΛΑ, το ΝΟΜΙΜΟ ύψος από το έδαφος να είναι μέχρι 120m. 

Legacy (πάνω από 250g). 

  • Πετάει μόνο σε Α3.
  • Αφορά τα παλιότερα drones που δεν έχουν ούτε θα πάρουν πιστοποίηση C κλάσης. 
  • Χρειάζεται δίπλωμα Α1/Α3. 
  • Δεν έχουν hardware για remote ID, ούτε ads-b για αναγνώριση κοντινών αεροσκαφών.  
  • ΔΕΝ έχουν κλειδωμένο όριο ύψους 120m, αλλά στα 500m όπως τα περισσότερα. Εξακολουθεί για ΟΛΑ, το ΝΟΜΙΜΟ ύψος από το έδαφος να είναι μέχρι 120m. 

Περιβάλλοντα

Α1
Πετάς για σύντομο χρόνο πάνω από μεμονωμένους ανθρώπους. Όχι πάνω από πλήθος.

A2
Δεν πετάς πάνω από μεμονωμένους ανθρώπους ούτε πάνω από πλήθος.
Οριζόντια απόσταση από ανθρώπους και κτίρια: 30m – Σε λειτουργία χαμηλης ταχύτητας (πχ cine mode): 5m. 

Α3 
Πετάς μακριά από ανθρώπους και κτίρια, σε οριζόντια απόσταση 150m. Πρακτικά μόνο στην εξοχή.

Ο ελέφαντας στο δωμάτιο… το κλείδωμα 120m ύψους στα C0.

Η φαγωμάρα για το όριο 120m ύψους στο mini4 είναι λίγο άτοπη κατά τη γνώμη μου.

Η μόνη περίπτωση που νόμιμα μπορείς να πας πάνω από 120m από το σημείο απογείωσης, ενώ διατηρείς ύψος κάτω από 120m από το έδαφος, είναι να απογειώσεις στους πρόποδες βουνού και να ανεβαίνεις το βουνό παράλληλα με το έδαφος.

Ακόμα κι αν αυτή είναι η βασική ανάγκη κάποιου χειριστή, να ανεβαίνει βουνά με το drone, τότε τα mini έτσι κι αλλιώς δεν είναι η κατάλληλη επιλογή γιατί δεν αντέχουν πολύ αέρα. Καλύτερα ένα κατηγορίας Air ή ακόμα καλύτερα ένα Mavic 3 με όριο ύψους 1000m (!) σε απόσταση 80km από αεροδρόμιο. 

Όλοι με τα mini4 δηλαδή ανεβαίνουν συνέχεια βουνά με το drone τους; Δεν νομίζω. Ακόμα κι αν κάποιος το κάνει, είναι περιστασιακή και μεμονωμένη περίπτωση. Δεν δικαιολογεί τη δυσανάλογα μεγάλη δυσφορία για τον περιορισμό. 

Εφόσον δεν ανεβαίνουν οι χειριστές mini βουνά, τότε γιατί ζητούν να έχουν C κλάση ώστε να είναι νόμιμοι, ενώ ταυτόχρονα θέλουν να πετούν παράνομα πάνω από τα 120m από το έδαφος; 

Είναι οξύμωρο και αντιφατικό αυτό. 

Είτε ας αποδεχτούν το γεγονός ότι θα πετούν εκτός κανονισμού, με τις όποιες συνέπειες σήμερα ή στο μέλλον, είτε ας ασπαστούν τους κανόνες και ας πετάξουν εντός των ορίων τους. Δεν υπάρχει ενδιάμεσο. Μια απόφαση είναι.

Καλές πτήσεις
Νέστορας Κεχαγιάς (GMC Moderator)